U bent hier:  ›  FAQ

FAQ

Categorie

Waar ligt het kantoor van Woonstichting Valburg?

Ons kantoor ligt aan de Wageningsestraat 45 in Zetten en is goed bereikbaar. Komt u met de auto, neem dan de A15, afslag Andelst-Zetten. Ga rechtsaf richting Zetten en rijdt het spoor over. Ons kantoor bevindt zich aan de linkerkant van de weg. Komt u per trein, stap dan uit op treinstation Zetten-Andelst. Loop richting Zetten, u bent binnen enkele minuten bij ons op kantoor. 

Mijn verwarming heeft storing, wat nu?

Storingen aan uw Centrale Verwarming, WTW of Mechanische ventilatie hoeft u niet bij ons te melden. U kunt hiervoor direct zelf contact opnemen met de onderstaande gespecialiseerde bedrijven waar wij mee samenwerken.

Voor storingen aan cv-installatie, mechanische ventilatie of WTW-installatie:
Breman: tel. 0900 - 8212174 of 0343 – 438888

Let op: Uitzondering voor huurders van De Loohof in Zetten:
Gasservice Vierstromenland/Gerritsen: tel. 0488-452904

Ik ben mijn sleutels kwijt, wat nu?

Als u uw sleutels kwijt bent, zult u zelf moeten zorgen voor nieuwe. Wij hebben geen reservesleutels van uw woning en ook geen loper waarmee wij u binnen kunnen laten. U bent zelf verantwoordelijk voor het behoud van uw sleutels. Dat houdt in dat als u uw sleutels kwijt bent, of als u zichzelf heeft buitengesloten, u dat ook zelf moet oplossen. 

Reservesleutel bij familie
Zorg daarom dat er altijd een reservesleutel ligt bij een familielid of een goede bekende bij u in de buurt.
Een andere, duurdere oplossing kan zijn het inschakelen van een slotenbedrijf. Tegenwoordig zijn er diverse slotenbedrijven die 7 dagen per week dag en nacht dag bereikbaar zijn en u (tegen betaling) kunnen helpen om uw woning binnen te komen.

Inzet van ons kost u geld
Alleen als het écht niet anders kan, komen wij u helpen. Maar dat doen we niet gratis: o
nze hulp kan u soms veel geld kosten, bijvoorbeeld als we in het weekend of in de avonduren moeten komen.

Hoe meld ik overlast?

Ervaart u overlast van anderen en wilt u dat wij daar iets aan doen? Als u overlast bij ons meldt, stellen wij u altijd de vraag of u zelf al wat heeft gedaan om dit op te lossen. Voordat wij iets voor u kunnen doen, verwachten wij dat u de volgende stappen al heeft ondernomen:
- Praat met uw buren, leg uit waar u last van heeft en probeer samen afspraken te maken om overlast te voorkomen.
- Schakel buurtbemiddeling in.
- Schakel een van de Sociale Kernteams in.

Als u dit gedaan heeft maar u ervaart nog steeds overlast, dan kunt u nog de volgende stappen nemen: 

  • Vul het klachtenformulier in.
    Geef zo duidelijk mogelijk antwoord op de gestelde vragen. Zonder het volledig ingevulde en getekende klachtenformulier kunnen wij niet verder: een mondelinge melding wordt door rechters vaak niet geaccepteerd, ook niet als deze door medewerkers van Woonstichting Valburg is verwoord. Alleen een goed gedocumenteerd dossier kan mogelijk leiden tot maatregelen. Het door u ingevulde klachtenformulier is dus belangrijk!
  • Meldt uw overlast-klacht bij de politie.
    Ernstige klachten, zoals bijvoorbeeld bedreigingen, vernielingen of geluidsoverlast meldt u (ook) altijd bij de politie. De politie bouwt zo een dossier en daarmee bewijslast op.
  • Houdt een logboek bij.
    Afhankelijk van het soort overlast is het zin vol om een logboek bij te houden. Daarin schrijft u alles op wat er is voorgevallen, wanneer het gebeurde, wie erbij betrokken waren etc. U kunt hier al mee beginnen als u voor de eerste keer zelf met de veroorzaker gaat praten.
  • Betrek buurtbemiddeling erbij.
    Betrek buurtbemiddeling zoveel mogelijk bij de stappen die u onderneemt. Zij kunnen u (gratis) helpen en adviseren. De hulp van buurtbemiddeling is bovendien ook onderdeel van de dossiervorming.

Hoe kom ik aan een huurwoning?

Als u een woning van ons wilt huren, dan moet u bij ons ingeschreven staan als woningzoekende. U kunt het inschrijfformulier hier downloaden. De inschrijving is gratis. U blijft ingeschreven staan zolang als u wilt, ook als u een woning van ons huurt.

Wat is een voorinspectie en een eindinspectie?

Als u de huur opzegt, komt onze opzichter binnen 1 week na de huuropzegging bij u langs voor een voorinspectie van de woning. Tijdens de voorinspectie kijkt de opzichter naar de staat van de woning: zijn er dingen kapot? Moet er iets vervangen worden? Of weggehaald misschien? De opzichter vertelt u bij de voorinspectie wat u zelf eventueel nog aan de woning moet doen voordat de huurovereenkomst wordt beëindigd.

Als er nog iets door u gedaan moet worden, bijvoorbeeld het weghalen van een schuurtje of het herstellen van een beschadiging, dan heeft u hiervoor nog tenminste drie weken de tijd. Aan het einde van de verhuurperiode, als uw woning leeg is, volgt dan de eindinspectie waarbij u uw sleutel in kunt leveren als alles door de opzichter in orde is bevonden.

Hoe meld ik dat ik ontevreden of boos over iets ben?

Bent u ergens ontevreden of boos over? Dan kunt u gebruik maken van onze klachtenprocedure. In onze klachtenprocedure staat welke weg u kunt bewandelen met uw klacht. Download hier onze klachtenprocedure.

Heeft u de klachtenprocedure doorlopen maar bent u het oneens met de manier waarop uw klacht door ons is afgehandeld ? Neem dan contact op met de Klachtencommissie Woningcorporaties. Dit is een onafhankelijke, externe commissie die betrokkenen hoort en/of deskundigen raadpleegt en een onpartijdig advies uitbrengt. In de brochure Klachtencommissie Woningcorporaties en in het Reglement Klachtencommissie vindt u meer informatie. 

Heeft u met ons een conflict over de huurprijs, het onderhoud of de servicekosten? Dan kunt u de Huurcommissie om hulp vragen. De Huurcommissie adviseert en doet een uitspraak over de huurprijs en het onderhoud van huurwoningen. Ga naar www.huurcommissie.nl voor meer informatie. 

Kan ik urgentie krijgen?

U kunt urgentie aanvragen als u zich in een noodsituatie bevindt en u met spoed een woning nodig heeft. Voor de beoordeling of u een urgentieverklaring krijgt gelden een aantal regels. Lees hier meer

Wat is huursombenadering?

Elk jaar stelt de regering vast met welk percentage de huren voor sociale huurwoningen maximaal omhoog mogen. In 2018 is dat voor inkomens tot € 41.056,- maximaal 3,9 % en voor inkomens vanaf € 41.056,- maximaal 5,4%. Bij de toepassing van de huurverhogingspercentages gaan corporaties uit van de huursombenadering. In dit filmpje over de huursombenadering wordt uitgelegd wat dat inhoudt.

Wat is maximaal redelijke huur (MRH)?

Rekening houdende met de huursombenadering, passen wij verschillende huurverhogingspercentages toe. Daarbij is voor inkomens tot € 41.056,- de maximaal redelijke huurprijs (MRH) van belang. De MRH is eenvoudig gezegd de hoogst mogelijke huur die voor een sociale huurwoning gevraagd mag worden. De MRH wordt berekend volgens een wettelijk vastgelegd puntensysteem. Lees meer over hoe dit werkt op de website van de Rijksoverheid of van de Huurcommissie

Wat is streefhuur?

De maximaal redelijke huurprijs (MRH) die wij voor woningen mogen vragen wordt berekend volgens een wettelijk vastgelegd puntensysteem.
In ons huurprijsbeleid streven we naar huurprijzen die ca. 70% van de MRH bedragen. Dit noemen we de streefhuur. 

Ik heb een huurachterstand. Wat nu?

Soms lukt het niet om de huur op tijd te betalen. Komt dit vaker voor, dan kan snel een betalingsachterstand ontstaan. Trek alstublieft tijdig bij ons aan de bel, dan kunnen we samen naar een oplossing van uw betalingsprobleem kijken. Maak hiervoor een afspraak met één van de medewerksters van Team Wonen. Eventueel kunnen we een betalingsregeling met u afspreken. U betaalt dan de achterstand in delen (termijnen genoemd) aan ons terug.

Wie zitten er in de Raad van Commissarissen?

De Raad van Commissarissen bestaat uit de volgende 5 personen:

dhr. T. Koudijs – voorzitter, werkveld Algemene zaken, Gebiedsontwikkeling en Projecten
dhr. T. Hermsen* – werkveld Financiën, Accountancy en Treasury
dhr. P. van Buul* – werkveld Juridische zaken, Bouwrecht en Huurbeleid
dhr. Th.R. van der Wal – werkveld Bouwen, Innovatie, VTW en externe relaties
dhr. R. Hartogh Heys – werkveld Ruimtelijke ordening en Volkshuisvesting

* Benoemd op voordracht van huurdersorganisatie.

Lees hier meer over de Raad van Commissarissen.

Waarom is ventileren zo belangrijk?

Ventileren draagt bij aan een goede gezondheid van jezelf én van je huis.
Door wassen, koken, poetsen en ademen komt heel veel vocht vrij. Als een huis niet steeds geventileerd wordt, blijft dit in huis hangen. Heerlijk voor schimmels, bacteriën en de huisstofmijt die zich in een vochtig binnenklimaat snel vermenigvuldigen. Maar niet zo heerlijk voor jezelf en voor je huis! Want het gevolg is schimmelvorming, nare geurtjes, allergische reacties, hoofdpijn, benauwdheid, hoesten, slijmvorming, chronische neusverkoudheid en astma.

Voorkom dit soort problemen, zorg voor voortdurende ventilatie. Zet ventilatieroosters open en/of zet ramen op een kiertje (tochtstand). Vooral tijdens en na het douchen en koken, als er veel vocht vrijkomt. Zo verdwijnt de vervuilde lucht uit huis en stroomt frisse buitenlucht naar binnen. En dat is gezond voor u en voor uw (t)huis! Meer informatie over ventileren leest u hier.

Wat zijn de openingstijden van de Woonstichting?

U bent welkom (vrije inloop) op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur. In de middag werken wij alleen op afspraak. Op vrijdagmiddag is ons kantoor gesloten.

Wilt u een afspraak maken? Bel dan tussen 8.00 en 12.00 uur naar 0488-373366.
Na 12.00 uur wordt u doorverbonden naar een antwoordservice.

Wat is het tuinbeleid?

Verwaarlozing of slecht onderhoud van tuinen kan veel irritatie en onbegrip oproepen in de buurt. Met als gevolg klachten van buurtbewoners of instanties. Om dit te voorkomen, hebben wij een tuinbeleid gemaakt. Dat is bedoeld om klachten zoveel mogelijk te voorkomen. Maar ook om aan klagers en veroorzakers van klachten helderheid te geven over hoe wij om gaan met verwaarloosde tuinen. 
Download hier ons tuinbeleid.
Download hier de informatiefolder over ons tuinbeleid.

Ik ontving een tuininspectieformulier. Wat nu?

Als u een tuininspectieformulier van ons heeft ontvangen, betekent dit dat uw tuin niet op orde is. Het kan zijn dat wij dat zelf gezien hebben. Maar het kan ook zijn dat wij klachten hebben ontvangen. Op het tuininspectieformulier zijn de werkzaamheden aangekruist waarvan wij verwachten dat u die gaat uitvoeren. U heeft daarvoor twee weken de tijd. Daarna komen wij kijken of dit gebeurd is. Wie niets doet riskeert een boete en kosten voor het door ons inschakelen van een bedrijf. In deze informatiefolder over het tuinbeleid leest u meer over procedure.  

Hoe moet ik met asbest omgaan?

Asbest. Dat klinkt eng en gevaarlijk. In sommige situaties is asbest inderdaad gevaarlijk, maar vaak ook niet. Dat kan verwarrend zijn. In deze informatiefolder over asbest leest u over soorten asbest, risico’s en de maatregelen die Woonstichting Valburg neemt. Ook leest u onder welke omstandigheden asbest geen gezondheidsrisico’s oplevert.

Hoe onderhoud ik mijn rookmelder?

Eenvoudig onderhoud aan een rookmelder, zoals bijvoorbeeld het vervangen van de batterijen, moet u als huurder zelf doen. In deze onderhoudsinstructie voor rookmelders leest u hoe u dat kunt doen. Eventueel kunt u ook informatie en instructiefilmjes opzoeken op internet.