U bent hier:  ›   ›  Overlast

Overlast

Ergert u zich aan gedrag van de buren? Laat de irritaties niet oplopen, praat zo snel mogelijk met elkaar! Leg uit waarom u last heeft van bepaald gedrag. Vaak hebben mensen niet in de gaten dat een ander overlast ondervindt. Door erover te praten, maak je elkaar bewust. 

Buurtbemiddeling inschakelen

Komt u er met praten niet uit? Dan kunt u (geheel gratis!) buurtbemiddeling inschakelen. Gemiddeld wordt via buurtbemiddeling 68% van de conflictsituaties tussen buren en/of bewoners opgelost. Coördinator Gabrielle Langhout kan u hierover meer vertellen. U kunt haar bellen op 024-3232751 (maandag t/m vrijdag tussen 9.00-17.00 uur) of mailen naar: buurtbemiddeling@nim.nl.
Lees hier wat buurtbemiddeling voor u kan doen.

Sociale kernteams

Voor sommige (hulp)vragen kunt u terecht bij een van de 8 gemeentelijke Sociale Kernteams. Deze teams bestaan uit professionele én vrijwillig medewerkers (dorpsbewoners) die meedenken in het vinden van een oplossing. Waar dat nodig is wijzen zij de weg naar mogelijke zorg en/of ondersteuning. Ze werken hierbij nauw samen met het loket Samenleven van de gemeente.
Lees hier wat de Sociale Kernteams doen en voor u kunnen betekenen.

Woonstichting Valburg

Als gesprekken, buurtbemiddeling en inzet van een Kernteam niet tot een oplossing hebben geleid, kunt u gebruik maken van onze klachtenprocedure. Helaas kunnen wij niet garanderen dat onze inzet wél tot een oplossing leidt. Soms werkt het zelfs effectiever en sneller als u zelf naar een rechter stapt (artikel 6:162 BW). De mogelijkheden die wij als woningcorporatie hebben om overlast aan te pakken zijn:

  • Gedragsaanwijzing
    Huurovereenkomsten bevatten vaak al regels waaraan een huurder zich moet houden. Zoals bijvoorbeeld het voorkomen van geluidsoverlast. Als verhuurder kunnen wij met een huurder nog een aanvullende overeenkomst afsluiten met daarin zogenoemde gedragsaanwijzingen: extra regels, speciaal voor die huurder bedoeld, waaraan hij of zij zich moet houden. De huurder moet daar wel aan mee willen werken, want deze gedragsaanwijzing is op vrijwillige basis! Houdt de huurder zich niet aan de afspraken, of is een overeenkomst op deze manier geen optie, dan kan de zaak worden voorgelegd aan de rechter. De rechter kan dan de gedragsaanwijzing opleggen die wél bindend is voor de huurder.
  • Bestuursrechtelijke gedragsaanwijzing
    Sinds 1 juli 2017 is ook de bestuursrechtelijke gedragsaanwijzing beschikbaar. Hierin heeft de burgemeester de mogelijkheid om gedragsaanwijzingen bindend op te leggen aan bewoners (huurders én kopers). Deze bestuursrechtelijke gedragsaanwijzing kan pas worden ingezet als de overlast redelijkerwijs niet op een andere geschikte wijze kan worden tegengegaan.
  • Huisuitzetting
    Huisuitzetting is een zwaar middel waar altijd rechterlijke toestemming voor nodig is. Een rechter geeft alleen toestemming voor ontruiming als hij een goed onderbouwd en gedocumenteerd dossier heeft met veel en sterk bewijs tegen een overlast-veroorzaker.
Niet tevreden over hoe wij gehandeld hebben?
In onze klachtenprocedure leest u wat u kunt doen
Wist u dat buurtbemiddeling...
... gemiddeld 68% van de burenruzies oplost?