U bent hier:  ›  Verkoopt Woonstichting Valburg woningen?

FAQ

Categorie

Ik sta ingeschreven als woningzoekende, wanneer ben ik aan de beurt?

Het is lastig om dit vooraf aan te geven. Bij het toewijzen van een woning volgen wij altijd de volgende stappen:  

Stap1: Eerst kijken we of het inkomen van een kandidaat passend is. Dat is wettelijk verplicht. Meer uitleg over passend toewijzen leest u hier.
Stap 2: Daarna kijken we of er nog andere voorwaarden van toepassing zijn en of u daar aan voldoet.
Als er andere voorwaarden zijn dan staan die altijd in de advertentie vermeld.

Stap 3: Tot slot kijken we naar de inschrijfduur.
Diegene die het langst staat ingeschreven nodigen we uit voor een intake-gesprek.

Nadat deze stappen zijn doorlopen, kan het soms tóch zo zijn dat de verhuring aan die persoon niet door gaat. Bijvoorbeeld omdat hij/zij zelf niet meer wil. Of omdat de benodigde informatie die de kandidaat zelf moet meenemen niet op orde is. Wij volgen dan opnieuw stap 1 t/m 3 en nodigen de volgende kandidaat uit.

Aantal reacties
Er is nog een reden waarom vooraf niet te zeggen is wanneer iemand aan de beurt is: we weten nooit hoe populair een woning is, hoeveel reacties er op de woning zullen komen. Want hoe meer reacties, hoe meer concurrenten, hoe meer inschrijftijd iemand nodig heeft om "eerste" te worden. Bent u de enige die reageert maar heeft u weinig inschrijftijd? Dan heeft u grote kans dat deze woning aan u toegewezen wordt. 

Ik heb gereageerd op een woning, op welke plaats sta ik?

Wij begrijpen dat u dat graag wil weten om uw kans op het krijgen van een woning in te kunnen schatten. Het kan echter zo zijn dat u de ene keer op plek 2 staat en bij de volgende woning op plek 20. Veel woningzoekenden staan “slapend” ingeschreven en kunnen ineens reageren op een woning waardoor er geen wachtlijst met een vaste volgorde is. De verantwoording toewijzing wordt op onze site gepubliceerd. Hieraan kunt u zien met hoeveel punten een woning is “vergeven”.

Waarom heeft iemand met minder punten dan ik de woning gekregen?

Dat kan diverse redenen hebben. Bijvoorbeeld omdat uw inkomen niet passend was (lees hier meer over passend toewijzen). Of omdat u niet voldeed aan de voorwaarden voor deze woning. Want bij woningtoewijzing volgen wij altijd de volgende stappen:  

Stap1: Eerst kijken we of het inkomen van een kandidaat passend is. Dat is wettelijk verplicht. Meer uitleg over passend toewijzen leest u hier.
Stap 2: Daarna kijken we of er nog andere voorwaarden van toepassing zijn en of u daar aan voldoet. 
Als er andere voorwaarden zijn dan staan die altijd in de advertentie vermeld.

Stap 3: Tot slot kijken we naar de inschrijfduur.
Diegene die het langst staat ingeschreven nodigen we uit voor een intake-gesprek.

Privacy & verantwoording
Tijdens de toewijzingsprocedure doen wij in het kader van privacy-wetgeving geen uistpraken over hoeveel punten andere woningzoekenden hebben. De verantwoording van de toewijzing wordt altijd achteraf op onze website gepubliceerd. U kunt dan zien met hoeveel punten een woning is “vergeven”.  Bent u er desondanks tóch van overtuigd dat een woningtoewijzing niet eerlijk is gegaan, dan kunt u ons schrijven. De bewijslast voor uw bewering voegt u toe. Wij nemen uw aanvraag in behandeling en zullen contact met u opnemen.

Kan ik urgentie krijgen?

U kunt urgentie aanvragen als u zich in een noodsituatie bevindt en u met spoed een woning nodig heeft. Voor de beoordeling of u een urgentieverklaring krijgt gelden een aantal regels. Lees hier meer

Hoe kom ik aan een inkomensverklaring?

Als u reageert op een te huur staande woning, dan vragen wij u het inkomen op te geven dat op de inkomensverklaring van de Belastingdienst staat. Lees hier hoe u de inkomensverklaring bij de Belastingdienst kunt opvragen

Hoe meld ik dat ik ontevreden of boos over iets ben?

Bent u ergens ontevreden of boos over? Dan kunt u gebruik maken van onze klachtenprocedure. In onze klachtenprocedure staat welke weg u kunt bewandelen met uw klacht. Download hier onze klachtenprocedure.

Heeft u de klachtenprocedure doorlopen maar bent u het oneens met de manier waarop uw klacht door ons is afgehandeld ? Neem dan contact op met de Klachtencommissie Woningcorporaties. Dit is een onafhankelijke, externe commissie die betrokkenen hoort en/of deskundigen raadpleegt en een onpartijdig advies uitbrengt. In de brochure Klachtencommissie Woningcorporaties en in het Reglement Klachtencommissie vindt u meer informatie. 

Heeft u met ons een conflict over de huurprijs, het onderhoud of de servicekosten? Dan kunt u de Huurcommissie om hulp vragen. De Huurcommissie adviseert en doet een uitspraak over de huurprijs en het onderhoud van huurwoningen. Ga naar www.huurcommissie.nl voor meer informatie. 

Kan ik deze woning betalen?

Huurt u een woning van ons of gaat u een woning huren? Deze berekeningstool geeft een indicatie of de maandelijkse huur past binnen uw budget. Een handig hulpmiddeltje om te checken of u de huur van de woning makkelijk of moeilijk kunt betalen. 

Verkoopt Woonstichting Valburg woningen?

Wij verhuren sociale huurwoningen. Verkoop van woningen behoort niet tot onze kernactiviteiten. Toch zetten wij soms woningen van ons te koop. Of kunnen huurders, als ze dat willen, hun woning kopen. Waarom wij woningen verkopen en hoe wij dat doen kunt u lezen in ons verkoopbeleid.

Als wij een woning verkopen, verrichten wij de verkoopactiviteiten niet zelf: die hebben we ondergebracht bij onze samenwerkingspartner Het Woonhart Makelaardij in Andelst. Heeft u vragen over een te koop staande woning of wilt u meer informatie? Kijk dan op Het Woonhart Makelaardij en neem contact op (telefonisch) via 0488-481566 of per e-mail via info@hetwoonhart.nl.